220517
Nu börjar arbetet med förskolans fasad att närma sig sitt slut. Vi vill Tacka Er alla, för ert stora tålamod under renoveringen. Både ni vårdnadshavare och våra barn, har varit helt fantastiska under denna resa.
Vi vill tillsammans med er, fira vår nya fina förskola genom att bjuda in er till gemensam grillfest onsdagen den 25/5 kl. 15:00. Vi bjuder!

220809
Vi hälsar er alla hjärtligt välkomna till höstens grillfest. Vi startar kl.14:00 och stannar så länge ni önskar. Vi bjuder på korv, Festis, chips, glass, bullar och kaffe/te.

220914
Vi kan med glädje berätta att vi kommer att starta upp vår gymnastik tillsammans med era barn igen efter pandemin. Alla förskolans barn kommer att få delta i denna aktivitet som återkommer varje vecka.

En annan nyhet är att vi nu startar upp bad vid Skärholmens simhall  för barnen på Villekulla. De kommer att gå två barn tillsammans med en pedagog. Det blir ca tre veckor mellan gångerna då barnen kommer iväg. Pedagogerna kommer med vidare information till er alla. Detta gör vi för att alla barn skall få vattenvana och bli bekväm i att vistas i vatten. Vissa kanske till och med lär sig att simma.

Vi startar också upp vårt fredagsfika, då ni alla är hjärtligt välkomna under eftermiddagen. Vi bjuder på fika och ni får ta del av bildmaterial och annat som pågått under veckan som gått. Detta ger er ytterligare möjlighet att vara delaktig i vår verksamhet. Självklart är  ni som vanligt, välkomna alla dagar i veckan. Vi ser gärna att ni kommer in en stund.

221207
Vi tränar Lucia och Julsånger, inför Luciafirandet tisdagen den 13/12 Kl. 15:00. Efter barnens uppträdande, går vi tillsammans in på respektive avdelning och fikar. Vi bjuder på Lussebullar, pepparkakor, kaffe/Te och dryck till barnen. Ni är alla hjärtligt välkomna. På vår Facebooksida, finns lite historia kring Luciafirandet i Sverige.

230102
Vill påminna er alla om att vi nu också finns på Facebook, ni kommer direkt till sidan genom att kopiera länken här intill: Förskolan Vågskålen | Facebook

230207
Barnomsorg kvällar och nätter:

Från och med i år, kan vi nu erbjuda er som har behov, av                 kvälls/nattomsorg, hos oss. Det gäller för barn mellan 1 -13 år. Man ansöker om det via kommunen, till vår förskola.  Information och ansökan hittar ni via denna adress: Omsorg på obekväm arbetstid för barn i förskolan - Stockholms stad (forskola.stockholm).

Våren närmar sig så sakteliga 20230508

Nu har vi iordningställt våra planteringsbäddar, och barnen har börjat förplantera inomhus. I år blir det potatis, morötter, tomater, jordgubbar och lite annat spännande. Även växter i form av sommarblomster, kommer att planteras i blomsterrabatten. Bilder på detta kommer att läggas ut succesivt under sommaren.

Vårfest och Öppet hus 20230601

Torsdagen den 1:a Juni, bjuder vi in våra vårdnadshavare och andra som är intresserade av en plats hos oss, till en vårfest och Öppet Hus, där vi ger alla möjlighet att ta del av vår verksamhet, pedagogik och undervisning som pågår året runt. Vi bjuder på lite grillat, kaffe och te, saft till barnen samt fikabröd och glass. Vi ser fram emot att ni alla kan delta. Här ges möjlighet till möte med vårdnadshavare som haft sina barn hos oss länge, och som kan dela sina erfarenheter med er som kommer för att ta reda på mer om oss. Här får ni också möta alla förskollärare och pedagoger för att ställa frågor. Ni är alla, hjärtligt Välkomna!

Vi startar kl. 14:30 och det pågår så länge ni önskar, dock längst till klockan 18:00.

20231023

Vi har denna månad ingått ett samarbete med Generation Pep: https://generationpep.se.

Det är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för barns hälsa och välbefinnande. Kronprinsessparet  (Victoria & Daniel), är initiativtagare till detta arbete. Tillsammans med dem kommer vi att arbeta mycket med barns rörelse genom olika typer av aktiviteter.

Nyheter december 2023

Nu pågår massor av ändringar i vår innemiljö. Vi har köpt in ny armatur för hela huset så att barnens och pedagogernas arbetsmiljö är tillfredställande och också miljövänligt. Vi byter hela förskolans belysning till LED, och det sker i omgångar under våren då det är ett stort arbete.

Avdelningarna skapar också helt nya miljöer för barnen, men verkstäder för skapande aktiviteter i alla de slag, på varje avdelning. Det har också skapats nya läsmiljöer för barnen (vilket är otroligt viktigt för barnens språkutveckling), som gör att det inbjuds att lyssna till böcker, att skapa sig bilder av det som berättas under lugna och avslappnande förhållanden och utan störningsmoment! Dessa utrymmen finns också på varje avdelning.

Möjligheter för barnen att krypa undan en stund, om de känner att de behöver lite lugnare miljö.

Mycket inspiration till barnen synliggörs och allt material finns tillgängligt för alla barn, för att hjälpa dem att utvecklas, använda sin fantasi och kreativa förmåga, att våga prova nya material och göra upptäckter. Hela förskolans lokal används för dokumentation vilket gör att ni alla behöver komma in och se barnens arbete.

Nu önskar vi er alla, ett riktigt Gott slut på 2023 och ett Fantastiskt Gott Nytt 2024.